אילו תרופות רוכשים הרוקחים?
התרופה הגנרית משפיעה על הגוף בדומה לתרופת המקור, ואף זולה יותר בעשרות אחוזים. עם זאת הציבור הרחב עדיין ניגש אליה בחשש ועל אנשי מקצועות הרפואה להרגיעו.
תרופות גנריות פורצות לחיינו ביום בהיר אחד כאשר פג הפטנט על תרופת המקור, ובמועד זה מתאפשרת פתיחת השוק של התרופה לתחרות. תרופה גנרית נראית אולי אחרת – צבעה שונה (בשל שיקולים מסחריים), שמה שונה וגודל האריזה אחר, אבל השפעתה על גוף האדם זהה לתרופת המקור. החומר הפעיל בתרופה הגנרית ובתרופת המקור זהה וניסויים אשר מתבצעים בתרופה הגנרית מבטיחים שהשפעתה ואיכותה יהיו זהות לתרופת המקור. עם פתיחת השוק של התרופה לתחרות מחירה צונח בעשרות אחוזים. כך, הרופא משוחרר ממגבלות תקציב המונעות ממנו לבחור בטיפול התרופתי המתאים ביותר והוא יכול לדבוק באמת המדעית והקלינית שלו. כך לדוגמה, פתיחת שוק התרופות להורדת כולסטרול – באמצעות יציאתן של תרופות גנריות לשוק – הפכה אותן לנגישות יותר ואפשרה להרחיב את טווח הכולסטרול הדורש טיפול. לאחרונה גם תחום הטיפול באין-אונות נפתח לתחרות וכתוצאה מכך ירדו מחירי התרופות הללו והטיפול באין-אונות הפך זמין יותר. במקרה זה הגבירה התחרות אף את בטיחות הטיפול שכן היא צמצמה את רכישת התרופות המזויפות הנפוצות בתחום זה. תרופה גנרית יוצאת לשוק לאחר תהליך פיתוח שנמשך כמה שנים, הבוחן את האיכות הפרמצבטית שלה בסטנדרטים עולמיים עדכניים ובודק את היעילות והבטיחות שלה. זאת בין השאר באמצעות ניסויים בבני אדם הבודקים את קצב שחרור התרופה בגוף בהשוואה לתרופת המקור. זהות השחרור מבטיחה כי התרופה הגנרית יעילה ובטוחה בדומה לתרופת המקור ולמעשה אין ביניהן הבדלים קליניים. עם זאת, פתיחת השוק לתחרות והמגוון המוצע לרופא ולמטופל יוצרים לעתים דילמה: האם להמשיך לרשום ולרכוש את המותג הידוע והמוכר שעליו אנחנו סומכים או את המוצר החלופי והחדש? מחקר שפרסמה לאחרונה הלשכה הלאומית למחקר כלכלי בארה"ב (NBER) בדק את הנאמנות למותג של אנשי מקצוע שונים, כגון: שפים, רופאים, אחים ורוקחים, ושל הציבור הרחב. נאמנות זו נמדדה בפרמטר ה"נכונות לשלם" (willingness to pay): כמה איש המקצוע או הצרכן מוכן לשלם יותר בעבור מוצר בריאות או תרופה ממותגים. נמצא כי מבין כלל האוכלוסיות שנבחנו, לרופאים, לאחים ולרוקחים נאמנות נמוכה משמעותית בהשוואה לציבור הרחב למותג של תרופה וכמעט בכל המקרים יעדיפו כזו שמחירה נמוך יותר. כפי הנראה אוכלוסייה זאת יותר מודעת לכך שניתן לקבל את אותן איכות ויעילות בתכשירים יקרים פחות. תוצאות המחקר מחדדות מצד אחד את סוגיית הזהות בין תרופות מותג לתרופות חליפיות, אך מצד שני מדגישות את הצורך בחינוך הציבור הרחב בכל הנוגע לבחירה מושכלת וחסכנית של מוצרי בריאות ותרופות. אנשי מקצועות הרפואה בטוחים בזהות התרופות ולכן ככל הנראה יסכימו ליטול בעצמם תרופות חליפיות. את אותה מידת ביטחון יש לטעת גם בציבור הרחב. הדרך לאפשר מעבר חלק וקל מתרופת מקור לתרופה גנרית באותה נקודת זמן מיוחדת של פתיחת השוק לתחרות היא באמצעות הסבר שיעניקו אנשי מקצועות הרפואה כגון רופאים, רוקחים ואחים למטופליהם והרגעת חששם מפני החלופה. כך ייטעו בצרכנים את הביטחון בתרופות גנריות ויעלו למודעות את יעילותן ואיכותן. בנוסף, השימוש בתרופות גנריות עשוי להוביל לחיסכון של מיליוני שקלים במערכת הבריאות, מיליונים שאפשר יהיה להשקיע בתחומי רפואה אחרים שזקוקים לכך כגון טכנולוגיות יקרות שעדיין מוגנות בפטנט, ולתרום לרפואה טובה יותר.
הכותב הוא ד"ר גיל תומר, הוא רוקח, מנכ"ל משותף של חברת התרופות הגנריות אוניפארם וחבר בהנהלת ענף הפרמצבטיקה בהתאחדות התעשיינים.